duminică, 5 februarie 2012

DESPRE BUNATATEA SUFLETEASCA !



"Degeaba le-am avea pe toate :inteligenta, cultura ,istetimea ,supracultura, doctoratele, supradoctoratele ,daca suntem rai,haini,mojici si vulgari ,prosti si nerozi,doi bani nu facem, se duc pe apa simbetei si inteligenta ,si eruditia ,si supradoctoratele ,si toate congresele internationale la care luam parte,si toate bursele pentru studii pe care le cistigam prin concursuri severe.
Nimic nu poate inlocui si suplini nitica bunatate sufleteasca,nitica bunavointa,toleranta,intelegere.Nitica sustinuta buna-cuviinta.
Bunatatea sufletesca nu-i o virtute subtila si rafinata,e un atribut de baza al fiintei omenesti si totodata un atribut al culturii.Bunatatea este alt nume al definitiei date de Aristotel omului: fiinta sociala.Fara bunatate nu putem convietui decit in conditii de groza si justificind amarnica afirmatie a lui Sartre: ceilalti, iata iadul !
Exista un altruism elementar exprimat prin bunatate care este o axioma a vietii obstesti.Berediaev spunea :piinea pentru mine este o problema materiala(subinteles egoista ,vulgara),dar piinea aproapelui meu,continua Berediaev, este pentru mine o datorie spirituala .Reiese de aici in mod vadit ca nimic nu poate suplinii intru totul bunatatea .
Stim ca de-am vorbi toate limbile si toate dialectele pamintului si de-am fi capabili sa clasificam conform cu clasificarea zecimala toate volumele tiparite in toate limbile pamintului,de la Gutenberg si pina astazi si de am fi toba de carte si de eruditie,si de am cunoaste intrebuintarea tuturor termenilor specifici tuturor stiintelor si tehnicilor ,tot nu ne putem numi oameni culti daca sintem niste pizmareti,niste badarani si niste rai la suflet.(NICOLAE STEINHARDT)
Numai bunatatea zideste si vindeca ranile sufletului. Nu-i de mirare ca Biblia ne spune: "Fiti buni unii cu altii" (Efes. 4:32).

11 comentarii:

  1. frumos ai scris. si foarte adevarat.
    bunatatea ar putea schimba orice :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ACESTE RANDURI APARTIN CELUI CARE A FOST UN OM INDUMNEZEIT , MONAHUL NICOLAE STEINHARDT.

      Ștergere
    2. am vazut ca sunt puse in ghilimele :D

      Ștergere
  2. Sa incerc sa aiu aminte..intelepte vorbe..

    RăspundețiȘtergere
  3. "iubirea pe pamant e o farama pe care a scapt-O Dumnezeu din mana pe cand o scotea din sufletu-I imens si o impartia cu drag in univers" suntem facut din iubire dragoste si bunatate si in fiecare om e asa ceva in diferite cantitati.

    RăspundețiȘtergere
  4. Chiar daca as fi cel mai inteligent om de pe planeta, chiar daca as avea toate atributele unui om invatat, cu carte ... etc. ... chiar daca as incerca sa dezleg tainele universului si in acelasi timp n-as fi mojic, badaran ... etc (din lipsa de timp) ... tot nu as reusi sa cuprind creatia lui Dumnezeu, astfel incat sa poata fi mestecata decenii de azi incolo de generatiile care vin.
    Si atunci la ce mi-ar folosi viata mea daca as irosi-o pe altii care tot nu si-ar da silinta sa studieze ceea ce-am descoperit eu (daca as fi cel mai destept) ???
    Logica spune ca e pierdere de timp ... si totusi sunt foarte multi tocilari de azi ... savanti maine care aleg aceasta cale? Ce alegeri au facut ei in viata? Cum o fi in pielea unuia? Oare e de rau sau de bine ca suntem asa cum suntem ... multicolori spiritual, fizic, dezvotati .... etc.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ce mare dreptate ai...cate de mult face bunatatea, aproape ca uitam de ea...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. LUMEA " ALEARGA " PRIN VIATA .......
      BUNATATEA ARE LANGA EA LA "DRUM " PRIETENI DEMNI DE TOATA INCREDEREA : IUBIREA , COMPASIUNEA , RABDAREA ...

      Ștergere
  6. Nu am mai vorbit demult. Pe unde mai esti?

    RăspundețiȘtergere
  7. sa fim buni pentru ca trebuie este inutil...bunatatea vine din noi pentru ca ea exista acolo...
    daca nu vine,daca rautatea,cruzimea,egoismul,minciuna ies mult in fata insemna ca noi am ingropat-o pentru ca pare a fi mai usor asa...
    dar de fapt nu e...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. SA FIM BUNI PENTRU CA SUNTEM SI AVEM SUFLET !

      Ștergere

ARATA CE GANDESTI ...